تعدد زوجات در بهائیت (1) و ورود به دانشگاه ها

0 1,278

sardabirموضوع تک همسری یا چند همسری در بهائیت ، و اجازه ورود یا عدم ورود بهائیان به دانشگاههای ایران بطور غیر منتظره در ضمن اعتراض یکی از دوستان بهائی در یکی از تاپیک ها ،مطرح و بین باحثین بهائی و مسلمان به مناظره ای تبدیل شد که خواندنی است و جهت استحضار پژوهشگران عزیز تمام گفتگوها،در اینجا آورده می شود.اصل گفتگوها در تاپیک “ارتباط ،سوال ،پاسخ” موجود است که به آنجا هم می توانید مراجعه فرمائید.

(این مناظره از تاریخ 22 دی ماه تا 21 بهمن ماه 89 انجام شده است) :

 

bahar69

چند وقتی هست که در این سایت عجیب و غریب، در حال چرخ زدنم. ابتدا فکر کردم این سایت در مورد دیانت بهایی است… 

اما بعد متوجه شدم در ستیز با آیین بهایی کار می کنه. راستی چرا شما به جای معرفی خودتون، دیگران رو تخریب می کنید؟ دیانت بهایی و بهاییان چه هیزم تری به شما فروخته اند که این قدر با آن دشمنی می کنید؟ چرا به ظلمی که امروز به بهایی ها در ایران می شه، دامن می زنید؟ آیا فکر نمی کنید بهتر باشه، پول نفت سر سفره همه ی مردم ایران بیاد، نه این که صرف سایت های مختلفی برای تخریب روحیه ایرانی ها بشه؟ فکر نمی کنید جای این که بهایی ها رو زندانی کنید و بکشید، بهتر باشه آزادی در جامعه وجود داشته باشه تا هر کس بتونه به اون دینی که علاقه داره، عمل بکنه؟ اگر راست می گویید به این سوال ها جواب بدهید. هر چند مطمئنم جوابی در کار نیست.

 

pajohesh

درود بر دوست و کاربر جدید bahar69

از این که شجاعت کردید و به این سایت تشریف آوردید به شما تبریک عرض می نمایم چون گردانندگان تشکیلات بهائی این سایت تحقیقی را تحریم نموده اند تا جوانانی مثل شما نبینند و نخوانند و ندانند.

می دانید که تشکیلات ،هر منتقدی را با چند انگ از میدان به در می کند:

1-انگ بهائی ستیزی

2-انگ مزدوری و پول بگیری

3- انگ حقوق بشری و حربه مظلوم نمائی

خوشبختانه رد پای همه این سه انگ در کلمات شما هست که باید عرض کنم:

1-اینجا خانه تحقیق پیرامون بهائیت است و به اعتراف دوست و دشمن این سایت مهد بهائی پژوهی است نه بهائی ستیزی.

2-چند دانشجو و محقق این سایت را با عشق به حقیقت بر پا کرده اند و وابسته به هیچ حزب و گوهی نیستند و در طول این چند سال همه فرهیختگان این آزادگی را دیده اند حتی چند بار هم این سایت فیلتر شده اما به راه خود ادامه داده و البته منصفان هماره این مشی را ستوده و به این همت آفرین گفته اند.تهمت پول نفتی در راستای همان هدف تشکیلاتی برای فریب افکار عمومی جوانان بهائی است که از قبل اطلاعات مفید سایت را بی اثر کنند و صد البته خورشید پشت ابر نماندو جوانان آزاده ای از بهائیان را دیده ایم که به دور از چشم تشکیلات به سایت آمده و با حقیقت آشنا شده و سپاس گفته اند.

3-مظلوم نمائی و گریز به خاکی ،ترفند آخرین تشکیلات برای گریز از بحث علمی است.این سایت از اول اعلام کرده است که در تدارک بحث علمی است آنهم از متون اصلی بهائیان و خط قرمز آن غوغاهای سیاسی است که به سایت ربطی ندارد.تلاش سایت

تحقیق پیرامون تکوین و تعالیم و عملکرد تاریخی بهائیت است و یافتن پاسخی برای این سوال ها:

این که اصلا بهائیت یک دین است؟به چه دلائلی؟

این که درون متون بّهائیت تناقضات چگونه حل می شود؟

این که اختلافات درون بهائیت چرا بوجود آمده؟

این که بیت العدل مشروع است یا غیر مشروع؟

این که بهائیت با استعمارگران رابطه داشته است یا خیر؟

این که آیا رهبران بهائی خود به تعالیمی که گفته اند عمل می کرده اند یا خیر؟

این که چرا در اسرائیل تبلیغ حرام است؟

این که چرا مخالفان بهائیت به مجازات طرد محکوم می شوند؟

این که چرا در تعالیم بهائی خشن ترین روش ها با مجرمین عمل می شود؟

این که چرا بهائیان مامورند مرده ها را در بلور دفن کنند؟

این که چرا نماز نه رکعتی بهائیان گم شده؟

این که چرا بها و عبدالبها هردو به برادر هاشان فحش داده اند؟

این که چرا بهاءالله ادعای خدائی کرده است؟

این که چرا طبق کتاب اقدس باید شخص مجرم را سوزاند؟

این که چرا بر خلاف نص بها ءالله نسل او عقیم شد؟

این که چرا بر خلاف ادعای تساوی حقوق رجال و نسا، سهم پسر و دختر از ارث برابر نیست؟

این که چرا مهریه زن شهری طلا و مهریه زن روستائی نقره تعیین شده؟

این که چرا خود بهاءالله تعدد زوجات داشته اما دیگران را از آن نهی کرده؟

این که چرا قبر باب که گفته همه معابد و مساجد را خراب کنید قبله اهل بهاست؟

این که چرا باب که دستور قتل همه انسانها بجز بابیان را داده برای بهائیان مقدس است؟

اینکه چرا…

دوست جدید انگ زدن فایده ای ندارد بیا با هم دوست باشیم و پاسخ این چرا ها را پیدا کنیم و حقیقت هرچه بود به آن گردن نهیم.مگر تحری حقیقت واجب نیست؟ بیا و شجاعانه در این را گام گذار و سوالات فوق را با روش مستند و علمی پاسخ بده تا همگان بهره بریم.

منتظر پاسخ شما هستم.

دوست شما : پژوهش

 

bahar69

آقای پژوهش محترم

چند سؤال کوتاه از مسؤولین این سایت داشتم. همین که شما سؤال را با سؤال جواب می دهید، معلوم است به کدام گروه سیاسی تعلق دارید. حالا فرض کنیم شما راست می گویید و دانشجو هستید. داغ دلم تازه شد. می دانی رتبه 1000 کنکور را وقتی به جرم بهایی بودن به دانشگاه راه نمی دهند یعنی چه؟ می دانی وقتی نمی گذارند ما درس بخوانیم، چه طعم تلخی را احساس می کنیم؟ آیا این ها مظلوم نمایی است یا عین مظلومیت است؟

آیا تا به حال زندان رفته ای برای عقیده ات. می دانی یعنی چه؟ آیا رهبران مذهبی شما در زندان هستند؟ این ها مظلومیت است یا مظلوم نمایی؟

در مورد مزدوری همین بس که اسم سایت شما در صفحه سایت های مفید جمهوری اسلامی هست. یعنی وقتی من، به عنوان یک جوان بهایی می خواهم به سایت های دینم دسترسی پیدا کنم و جواب سؤال های قطار شده ی شما را بپرسم، مانیتور کامپیوتر نشان می دهد که نمی توانم وارد سایت های مربوط به دیانت بهایی شوم و در عوض نشان می دهد اگر می خواهم در مورد دیانت خودم مطلبی بدانم، باید به شما مراجعه کنم. آن وقت باور کنم که شما بودجه دولتی ندارید؟ باور کنم دانشجو هستید؟ اگردولتی نیستید، اسمتان در فهرست سایت های مفید و مورد تأیید سپاه چه کار می کند؟

راستی یک بار دیگر به قطار سؤالات خودتان نگاه کنید. آیا دیانت بهایی حتی یک نکته مثبت در طول تاریخ نداشته است که تمام سؤال های شما مربوط به نقص هایی است که به ذهن ناقص خودتان رسیده؟

 

bahar69

من به یک سؤال شما جواب می دهم. چون پژوهشگر نیستم. ظلم چشیده ام. با این حال با عقل خودم جواب می دهم. امیدوارم شما هم به سؤالات من جواب بدید.

این که چرا حضرت بهاء الله چند همسر داشته اند، اما دیگران را از این کار منع کرده اند، چند جواب دارد:

اول: چند همسری ایان مربوط به دوران دیانت قبلی بوده و هنوز آیات منع چند همسری نازل نشده بوده است. بعد از نزول این آیات، ایشان نمی توانسته همسرش را طلاق دهد.

دوم: در هر دینی برخی استثنا ها وجود دارد. در اسلام هم نمی شود بیشتر از چهار زن گرفت. اما پیغمبر اسلام سی چهل زن داشته است. هر جوابی آن جا مسلمان ها بدهند، بهایی ها هم این جا می دهند.

سوم: آیا واقعا چند همسری در جامعه امروز بشر قابل انجام است؟ همین یک حکم حضرت بهاء الله نشان می دهد که بهاییت از دین های قبلی کامل تر و برای زمان امروز مفید تر است.

 

bahar69

راستی یک تناقض خیلی بد هم در نوشته ی خود شما وجود دارد که بهتر است شما اول تناقض های خودتان را رفع کنید، بعد به تناقض های دیگران بپردازید!!شما گفته ای که نقل:می دانید که تشکیلات ،هر منتقدی را با چند انگ از میدان به در می کند:

1-انگ بهائی ستیزی

2-انگ مزدوری و پول بگیری

3- انگ حقوق بشری و حربه مظلوم نمائی

خوشبختانه رد پای همه این سه انگ در کلمات شما هست

بعد بلافاصله نوشته ای:

نقل:

اینجا خانه تحقیق پیرامون بهائیت است و به اعتراف دوست و دشمن این سایت مهد بهائی پژوهی است نه بهائی ستیزی.

بالاخره بهایی ها شما را پژوهشگر و منصف می دانند، یا بهایی ستیز؟

 

bahar69

دوست دارم اولین سؤال اولین کامنتم را یک بار دیگر بپرسم:

نقل:

راستی چرا شما به جای معرفی خودتون، دیگران رو تخریب می کنید؟ دیانت بهایی و بهاییان چه هیزم تری به شما فروخته اند که این قدر با آن دشمنی می کنید؟

چون اصلا درباره آن هیچ سؤالی نپرسیده اید.

 

pajohesh

دوست عزیز بهائی bahar69

ذوق زده شدید و چهار پنج کامنت گذاشتید!

باور نمی کردید یک سایت مسلمان اینقدر آزاد و دو طرفه و زنده باشد که مطلب شما را فوری بالا بیاورد!

چون تشکیلات بهائی یک سایت زنده ندارد که کامنت های ما را بالا بیاورد و هرچه می نویسیم سانسور می کند و بالا نمی آورد .

بد نیست شما جوان پر شور به آنها بگوئید آبرو داری کنند و لااقل یک سایت را مستقیم و زنده قرار دهند تا محققان غیر بهائی و حتی بهائی بتوانند آزادانه و مستقیم حرف های خود را با شما در میان گذارندو سوالاتی مثل سوالات بالا را پاسخ بخواهند و شما آنجا پاسخ دهید تا حقیقت روشن شود.

اما اینکه گفتید کیستیم:

پاسخ داده شد که کیستیم.نمی خواهید باور کنید به خودتان مربوط است.اگر اسم هم می خواهید حاضریم بدهیم تا خیالتان راحت باشد.شما به تلفن های سایت زنگ بزنید و تقاضای ملاقات حضوری کنید تا رو در رو با شما همین بحث های علمی را انجام دهیم و ببینید دانشجویان و محققانی هستند که مستقل و آزاد و بدون وایستگی به هرجائی دنبال کشف حقیقت و بهائی پژوهی هستند.اگر در نمایشگاه کتاب هم آمده باشید غرفه ما را دیده ایدکه جوانان به همین کار مشغولند و امثال شما زیاد می آیند و صمیمانه با آنها گفتگو می شود و دوستانه به بحث می نشینند.شما هم بیائید و تجربه کنید بعد قضاوت نمائید.

اما آمدن اسم ما در سایت های مفید:

اینکه اسم ما در سایت های مفید آمده یا نیامده دست ما نیست اسم خیلی های دیگر هم هست و دلیلی بر هیچ چیز هم نیست.همانها چند بار ما را هم فیلتر نموده حتی اخطار هم داده اند بعد که توضیح داده شده که روش ما بحث علمی است رفع فیلتر کرده اند.

بهتر است عینک بدبینی تشکیلاتی را کنار بگذارید و در جائی که به شما اجازه می دهند کامنت بگذارید و هرچه می خواهید بنویسید(چیزی که در تشکیلات خودتان امکان پذیر نیست)به جای بحث های جنجالی از ماهیت اعتقاداتتان گفتگو شود.

اینکه چرا از بهائیت انتقاد علمی می شود:

مگر شما از اسلام انتقاد نمی کنید و آن را تاریخ مصرف گذشته نمی دانید؟!چرا از نقدعلمی در مورد خود ناخرسند وگریزانید؟!

اصلا چرا شما صف خود را از اسلام جداکردید و آن را منسوخ و عقب افتاده اعلام نمودید و احکامش را به تمسخر نشستید؟!

(مثل همین چند همسری که رهبرتان به آن عمل کرده ولی برای شما تحریم نموده است! اگر بد است چرا زودتر متوجه نشده تا عمل نکند یعنی اول نسبت به بدی آن جاهل بوده و چند همسر گرفته ولی بعدا متوجه عیب آن شده و نتوانسته زنانش را طلاق دهد!!

این چه پیغمبری است که اول جاهل است و مرتکب عملی می شودکه خودش بعدا تحریم می کند بعد عالم به بدی هایش می شود و نه برای خودش بلکه برای دیگران تحریم می نماید!

یا مثل شرکت کردن عبدالبها در نماز جماعت مسلمین در فلسطین بعد از تحریم آن در اقدس توسط پدرش.یا فحاشی نمودن به برادرش محمدعلی بعد از حکم وحدت عالم انسانی!

ضمن آنکه جناب بهاءالله هزاران پرونده سیاه دیگر هم مطابق نقل خواهرش عزیه در سابقه دارد مثل فحش دادن به برادرش و علمای مسلمین و کشتن مخالفان خود در بغداد که موجب فرار او به کوههای سلیمانیه شد و ….(مقام عزیه هم به حدی است که عبدالبها او را ستوده است و نمی توانید او را بهائی ستیز بنامید و بایکوت کنید…)

عزیز من،

تعصبات را کنار بگذار مگر نمی گوئید تعصبات هادم بنبان انسانی است.خوب بیا و تحقیق کن اگر چیزهائی در اسلام مطابق میل شما نیست آیا در بهائیت این چیز ها مطابق میل شما یا انسان های آزاده است:

نابرابری در ارث بین بچه ها و فرق بین زن شهری و روستائی در مهریه و فرق گذاشتن بین زن و مرد در عبادات مثل حج و دفن اموات در بلور و حریرخالص و حرمت موی بلندتر از گوش و انگ زدن به پیشانی دزد و آتش زدن مجرم و تحریم سلام و کلام با مطرودین بیچاره حتی اگر زن و شوهر یا پدر و فرزند باشند(که لابد این سه تا دقیقا با منشور حقوق بشر سازگار است!)و اطاعت کورکورانه از نه نفر در اسرائیل به اسم بیت العدل که بعضی از بهائیان مثل بهائیان ارتدکس آن را تقلبی می دانندو تعظیم کردن در برابر باب که در کتابش دستور قتل همه غیر بابی ها و تخریب همه معابد را داده است و….

بهائیان منصف ما را بهائی پژوه می دانند و وابستگان به تشکیلات اسرائیل نشین ، بهائی ستیز!

نمی دانم نظر شما چیست.ما که مشتاق حرف های علمی در مورد دیانت شما هستیم.

همت کنید بجای حرف های سیاسی که ما محققین سایت در آنها نقشی نداشته ایم فضای علمی را خراب نکنید .سوالات ما را یکان یکان پاسخ دهید .ممنون می شویم ادامه دهید و مثل تعدد زوجات مسائل دیگر را هم به بحث مستند بنشینید تا دوستان جوان بااستنادات شما آشنا شوند.

ارادتمند :پژوهش

 

hoda

سلام بر بهار 69

حضور شما در سایت بهایی پژوهی را خیر مقدم می گویم. امیدوارم بتوانیم دوستان خوبی بر ای هم در این سایت پژوهشی باشیم. در مورد مشکل داشتن سیستم سایت با شما موافقم و البته فکر نمی کنم ذوق زدگی باعث ارسال چند ارسال شده باشد. اما می توانید در محیطی مثل ورد، مطلبتان را تایپ کنید و بعد در این جا آن را کپی کنید.

در مورد مظلوم واقع شدن هم وطنان بهایی در ایران، تا حدودی با شما موافق هستم و این رویه را درست نمی دانم. اما همان گونه که پژوهش عزیز گفت، ما نقشی در این سیاست نداریم. با محدودیت آزادی بیان موافق نیستیم و البته کاری که از دستمان بر می آمده را انجام داده ایم. یعنی فرصت را برای بهایی های هم وطنمان فراهم کرده ایم تا در محیطی دوستانه و علمی، به بررسی بهاییت بپردازند.

اما در مورد دانشگاه، واقعا با شما همدردی می کنم و امیدوارم روزی این مشکل حل شود. اما شما هم توجه کنید که علتی برای این ممانعت وجود دارد. آن چنان که در مجموعه کتاب های روحی نیز آمده، اولین کار بعد از تصدیق بهاییت، تبلیغ آن است. من در این چند سال، با بهاییان زیادی از نزدیک گفت و گو کرده ام. تمام آن ها این مطلب را تأیید می کنند که تبلیغ بهاییت، جزء لاینفک این دین است. از طرفی تبلیغ بهاییت در ایران ممنوع است و این دین در قانون اساسی ایران که اکثریت مردم به آن رای داده اند، رسمی نیست.

حال شما فرض کنید که به دانشگاه رفته اید. یعنی فضایی که در عین وجود آرامش، نیازمند تحقیق و کار فکری است. این که بهاییت را تبلیغ نکنید، از نظر شما غیر قابل انجام است و مسلمان ها هم با سابقه ای که از بهاییان دارند، آن را نمی پذیرند.

از طرفی تبلیغ آیینی که اکثریت مردم ایران به غیر رسمی بودن آن در قانون اساسی رای داده اند، باعث ایجاد فضای منفی و درگیری در دانشگاه ها می شود. بنابر این بهتر است بهایی ها در دانشگاهی مخصوص به خودشان درس بخوانند. یعنی همان کاری که الان دارند می کنند و در دانشگاه بیهه تحصیل می کنند. من آشنایان بهایی زیادی دارم که در آن دانشگاه درس خوانده اند و حتی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به خارج از کشور رفته اند. شاید بسیاری از مخاطبان بهایی پژوهی از وجود این دانشگاه اطلاعی نداشتند. اما شما بهتر است تمام واقعیت را یک جا بگویید. آیا اکنون شما نمی توانید در آن دانشگاه تحصیل کنید؟

در مورد بازداشت شدن رهبران مذهبی بهاییت هم مسأله اصلا آن گونه نیست که شما بیان کرده اید. یعنی اگر این افراد را به جهت عقیده بازداشت کرده بودند، بنده هم با شما هم نوا می شدم و به این اقدام اعتراض می کردم. اما اتهام یاران، جاسوسی و البته تبلیغ بهاییت است. یعنی دو اقدام غیر قانونی. و به همین علت بازداشت شده اند. این که آیا این اتهام ها ثابت شده یا نه، البته بحث دیگری است. فکر می کنم اتهام تبلیغ یک دین غیر رسمی، اثبات شده باشد. اتهام جاسوسی را نمی دانم. شاید آن هم ثابت شده باشد. چون معمولا چنین مسائلی خیلی رسانه ای نمی شود.اما آن چه که مسلم است، بهایی ها را به جرم بهایی بودن بازداشت نکرده اند. چون اگر قرار بر بازداشت بهایی ها بود، باید شما را هم بازداشت می کردند.

اما در مورد این که شما مظلوم هستید یا مظلوم نمایی می کنید، باید بگویم که حتی اگر مظلوم باشید که در برخی موارد چنین هست، مظلومیت دلیل حقانیت نیست. به این جمله اخیر خیلی توجه کنید. این که اسلام حق است یا نه، هیچ ارتباطی به رنج و دردی که مسلمانان در طول تاریخ تحمل کرده اند ندارد. به مظلومیت رهبران مسلمان مربوط نیست. حقانیت امام حسین، به مظلومیت او نیست. به برهان و استدلال اوست. به عقیده و فکر اوست. این مغلطه بزرگی است که بگوییم، بهاییت بر حق است، چون مظلوم واقع شده است.

در عین حال، بیت العدل اعظم که رهبری بهاییان در سراسر جهان را بر عهده دارد، هیچ گاه به بزرگترین ظلم دنیای امروز که زیر گوش آن نهاد محترم در حال وقوع است، اعتراضی نکرده است. آن هم جنایتی است که اسراییل در حق فلسطینی ها روا می دارد. آیا شما که این قدر در مورد ضایع شدن حقوق بشر در ایران نگران هستید، از بیت العدل پرسیده اید که چرا در برابر ضایع شدن حقوق فلسطینی ها، سکوت اختیار کرده است؟

در مورد این که آیا ما دانشجو هستیم یا نه، خدمت شما عرض می کنم که روزی که من با این سایت آشنا شدم، البته دانشجوی رشته ی فنی بودم و الان هم فارغ التحصیل شده ام و مشغول خدمت سربازی. تا به حال هم 13 ماه خدمت کرده ام و هیچ سهمیه ای هم برای کسر شدن خدمت نداشته ام. اگر بخواهید می توانم مدارکم را برایتان بفرستم. مطمئن باشید که اگر ما به جایی وابسته بودیم، انواع و اقسام سهمیه ها به سویمان سرازیر می شد و هیچ گاه گرفتار سربازی نمی شدیم.

 

bahar69

سلام بر هدای عزیز. ابتدا که نام شما را دیدم، فکر کردم با یک خانم محترم مواجه هستم. اما بعد دیدم رفته ای سربازی. فهمیدم که نه خیر با یک آقای محترم طرف هستم. البته برام جالبه که تو سایت شما هم کسی پیدا بشه که بره سربازی. جای شکرش باقیه که هنوز سهمیه ی بهایی ستیزی تعریف نکردن!!

از راهنماییتون ممنون. از این به بعد تو ورد تایپ می کنم، بعد کپی می کنم. سابقه اش هم برام می مونه. بهتره. نمی‌دونم چرا پژوهش خیال کرد من ذوق زده شدم.

از همدردی ات هم متشکرم. من نمی دانم اطلاعات شما از بیهه چقدر است. خیلی هم به صلاحم نیست چیزی در مورد آن بگویم. همین قدر بگم که تحصیل در بیهه با ترس و لرزه. تازه فکر می کنی بیهه مثلا یه جایی مثل دانشگاه تهرانه؟ نه خیر. کلاس های ما تو خونه های خودمون تشکیل می شه. بارها و بارها هم ریختن و جمع کردن. این قدر شده که با حسرت رفتم دانشگاه تهران و به کلاس ها نگاه کردم. این قدر شده برم سر کلاس توی دانشگاه تهران بشینم و بعد، با چشم گریون برگردم خونه که چرا به ما اجازه نمی دن از امکاناتی که همه دارن، ما هم استفاده بکنیم.

در مورد تبلیغ هم من با شما موافقم. تبلیغ دستور اکید دیانت بهایی است. طبق مقررات حقوق بشر هم باید آزادی مذهبی باشه و همه بتونن تبلیغ کنن. مگه هشت تا کانال تلوزیون، صبح تا شب آخوند نشون می ده و تبلیغ اسلام می کنه، اون هم از پول نفتی که مال همه مردم ایرانه، ما می تونیم اعتراض بکنیم. حالا ما کانال تلوزیونی نخواستیم. اما حکومت حق نداره تبلیغ دیانت ما رو ممنوع کنه. اصلا همین جای کار، می لنگه.

اما در مورد کلمات گهر بار پژوهش!

من از همه ی آدم های با انصاف دعوت می کنم بیایند و ببینند حرف من منطقی تر است یا پژوهش! اصلا جناب هدی قضاوت بکنه. آیا حضرت محمد قبل از این که پیامبر بشود، نماز می خوانده ؟ روزه می گرفته ؟ حج رفته؟ معلوم است که هر پیغمبری بعد از این که احکام نازل شد، خودش آن ها را اجرا می کنه. قبلش، به احکام دیانت قبل عمل می کنه. آن وقت ببینید پژوهش چه نوشته است.

در ضمن ما هیچ وقت به اسلام توهین نمی کنیم. وحدت عالم انسانی از دستورات دیانت بهایی است. همه ی مردم باید مطابق دستور حضرت بهاء الله، یکدیگر را دوست داشته باشند و به هم محبت کنند. حرف دیانت بهایی این است که زمان دستورات دیانت اسلام، پایان پذیرفته و دیگر این دستورات قابل اجرا نیست. شاید یک زمان، چند همسری می توانست حکم خوبی باشد. اما در دنیای امروز، این مسأله قابل اجرا نیست. اصلا مسخره کردن در کار نیست. همه ی انسان های فهمیده و آزاده می دانند که چند همسری در دنیای امروز، ظلم به زنان است. حالا ببینید که دستور کدام دیانت در دنیای امروز قابل اجرا است. اسلام یا بهاییت؟ اصلا دیانت بهایی آمده است تا همین مشکلات اسلام را حل کند و آن را کامل کند.

 

pajohesh

درود بر بهاربهائی

از این که باز هم آمدی خوشحالم.اگر همینطور ادامه دهی خیلی نکات برایت روشن خواهد شد همچنانکه فهمیدی این سایت مستقل است و توسط جمعی دانشجو و پژوهشگر علاقمند به تحقیق در موضوع بهائیت اداره می شود و به دلارهای نفتی چنانچه تو فکر می کردی وابسته نیست و جوانان با عشق و علاقه به حقیقت حتی در سربازی مثل هدای عزیز به روشنگری برای تو بهار گرامی می پردازند و هیچ توقعی هم ندارند حتی از موجودی اندک جیب سربازیشان هم در این راه خرج می کنندوآیا این همتشان ستودنی نیست؟!

اما در مورد تبلیغ.معلوم شد حرف هدی صحیح است و شما بهائیان طبق دستور تشکیلات، تبلیغ بهائیت را فرض می دانید و برای شما دعوت به بهائیت در دانشگاه و مترو و میان همسایگان و دوستان و هموطنان و خویشان و بین زن و مرد و نوجوان و جوان ،یک امر واجب است.از سوی دیگر قانون اساسی این کشور که 98% مردم ایران به آن رای مثبت داده اند هم این دین را غیر رسمی و تبلیغ آن را ممنوع اعلام کرده است.حال انتظار دارید بروید بر اساس اعتقاداتتان همه جا از جمله دانشگاه ،کاری را انجام دهید که بر خلاف خواسته مردم ایران و قانون اساسی است و آنوقت کسی هم مانع شما نشود؟!

آیا این خواسته شما عقلانی است؟! از طرف دیگر شما طبق متون خودتان اطاعت از حکومت ها را واجب می دانید . این حکومت هم طبق قانون تبلیغ بهائیت را غیر مجاز می شمرد و شما طبق اعتقادتان در اطاعت از حکومت ،باید از این فرمان تبعیت نمائید چنانکه در اسرائیل این کار را انجام می دهید و می گوئید چون در اسرائیل تبلیغ بهائیت ممنوع است ما تبلیغ نمی کنیم.خوب اگر در اسرائیل تبلیغ نمی کنید در ایران هم نکنید و حکم تبلیغ را کنار بگذارید !

 

چطور شد اگر حکومت اسرائیل بگوید تبلیغ نکنید ،می شنوید و اطاعت می کنید و نمی گوئید خلاف اعتقاداتمان است ولی اگر حکومت ایران بگوبد،نه؟!

اگر این کار خلاف حقوق بشر است چرا تا به حال به این کار ضد حقوق بشری اسرائیل یک اعتراض جهانی نکرده اید اما علم مخالفت با این کار ایران را در همه جای دنیا بر افراشته اید؟!چرا بیت العدل برای این کار که شما خلاف حقوق بشرش می خوانید تا به حال یک بیانیه نداده است اما ده ها بیانیه در محکومیت ایران و این خواسته مردم ایران داده است؟!مردم ایران قبول کنند کاسه ای زیر نیم کاسه بیت العدل شما نیست؟!قبول کنند وابسته به اسرائیل نیست که حرف اسرائیل را اطاعت می کند و حرف دیگران را نه!!

اما در مورد قوانین اسلام که شما آنها را منسوخ و تاریخ مصرف گذشته می دانید و طبق دستور دیانت خودتان که تبلیغ را واجب می داند می خواهید این حرف ها را در همه جا و برای همه کس تبلیغ نمائید چنانکه در همین جا هم همین کار را کرده اید و می گوئید این حکم تعدد زوجات به درد امروز نمی خورد،باید عرض نمایم:

اولا رطب خورده منع رطب کی کند.کسی که خودش چهار زن گرفته نباید منع چند همسری کند بخصوص که خودش را پیامبر هم بداند!

بهاءالله که به گفته خواهرش همه منهیات از ترور شاه و قتل نفس و ضرب و جرح مخالفان و فریب و نفاق و…را مرتکب می شد به کدام دستور اسلام عمل می کرد که خود را به پیروی از اسلام آنهم در قضیه چند همسری موظف می دید؟!

تازه اسلام مگر چند همسری را واجب کرده بود که او این امر واجب را فرو نگذاشت؟!(چند همسری نه واجب است نه مستحب.یک امر مباح است که هرکس شرایطش را داشت مجاز است بر اساس رعایت عدالت بین همسران انجام دهد)لابد جناب بهاءالله خبر نداشت پیامبر می شود و این کار بد را بعدا ممنوع می کند ؟!

ضمنا برای شما عرض کنم اگر اطلاع ندارید بدانید که در بهائیت هم یک همسری نیست و اجازه دو همسری داده شده و علاوه بر آن کنیزداری آنهم از نوع دوشیزگان ،اجازه داده شده است.

اگر خروج از تک همسری بداست چه دوتا چه چهارتا!کنیز داری چه؟!آیا امروز کنیز داری آنهم از نوع دوشیزگان مطابق شرایط روز جهانی است که بهائیت آن را به عنوان تحفه برای بشریت آورده است؟!

برای آنکه سری به مطالب این سایت هم بزنی قسمتی از مطالب این سایت را در قسمت کتابشناسی اقدس برایت کپی می کنم.

بخوان و بعد با هم صحبت کنیم:

آشنائی با کتاب اقدس قسمت بیست و سوم: جواز چند همسری در بهائیت

خود میرزا حسینعلی (شارع امر بهائی) برای خویشتن چهار همسر اختیار نمود لیکن به بهائیان اجازه گزینش بیش از دو همسر را نداده است اما در عوض اجازه فرموده دوشیزگان بکر را به عنوان خدمتکار در منزل داشته باشند و برای آن هم حد و اندازه ای معین ننموده است! منظور از دو همسری هم این است که در زمان واحد فرد می تواند دو همسر داشته باشد و از هر کدام هم دارای فرزندانی باشد و همسران هم حق هیچ اعتراضی را ندارند.میرزا در این اجازه به مردان برای انتخاب دو همسر هیچ توصیه ای هم در مورد رعایت شرایط عدم تبعیض بین دو همسر و شرط عدالت ننموده و راحتی خود مرد را شرط قرار داده است!! در واقع عدم جواز گزینش بیش از دو همسر را هم همین راحتی دانسته و گفته اگر مرد راحتی خود و همسر اول را می خواهد به همان یک همسر قناعت کند اما آزاد است دوهمسر انتخاب کند اگر اینطور خودش راحت تر است اگرچه همسر اول او از این کار ناراحت باشد!!

کیفیت سلوک با دو همسر هم طبیعتا به همین راحتی مرد که اساس تشریع دو همسری است برمی گردد . ملاحظه انصاف و عدالت بین دو همسر تحت الشعاع راحتی مرد قرار می گیرد که گزینش دو همسر را بر گزیده است! اما بلافاصله بعد از اعلام جواز دو همسری ، اجازه می دهد دوشیزگان بکر (ازدواج نکرده) را در منزل به عنوان خدمتکار داشته باشند! تشریع این حکم یعنی آوردن دو شیزه به عنوان خدمتکار در خانه بعد از حکم ازدواج با دو همسر دارای معنای خاصی است زیرا انتخاب خدمتکار برای خانه (چه زن و چه مرد )چه ربطی به ازدواج دارد ؟!او بلافاصله بعد از تحدید همسران به دوتا اجازه می دهد دوشیزه بکر (و نه بانویخدمتکار ازدواج کرده)را به عنوان خدمتکار در خانه داشته باشند!

به عبارات اقدس در این زمینه توجه فرمائید:

قد کتب الله علیکم النکاح ایاکم ان تجاوزوا عن الاثنین والذی اقتنع بواحده من الاماء استراحت نفسه و نفسها و من اتخذ بکرا لخدمته لا باس علیه اکنون که با حکم دو همسری و جواز داشتن دوشیزگان به عنوان خدمتکار در خانه در کتاب اقدس آشنا شدیم مروری می کنیم به یکی از تعالیم مهم بهائی که تساوی حقوق رجال و نساء است و ببینیم در این حکم این اصل رعایت شده است؟! آئینی که مدعی تساوی حقوق رجال و نساء است چرا به زن این اختیار را نمی دهد که از ازدواج دوم مرد جلوگیری کند و مرد می تواند بدون اذن او همسر دوم اختیار کند(در اقدس هیچ شرطی برای ازدواج دوم جز راحتی مرد نگذاشته است تازه عدم راحتی زن اول هم مانع ازدواج دوم مرد نیست) آیا زن بهائی اگر به ازدواج دوم مردش راضی نباشد می تواند جلو نص صریح کتاب اقدس بایستد و مانع ازدواج دوم همسرش بشود؟آیا می تواند از آوردن دوشیزه بکر توسط همسرش به خانه جلو گیری کند؟!جالب است بدانید خود بهاءالله دختر دوشیزه و بکر خود را در ایام ریاست برادرش یحیی صبح ازل بر بابیان ، برای او به خانه اش می فرستد تا در او تصرف نماید اما او از این کار خشمگین می شود و دختر را بر می گرداند و می گوید چنین چیزی در بیان تشریع نشده است.اما میرزا قانع نمی شود و دوباره دخترش را برای ازل می فرستد که حداقل این دختر را برای پسرش به عنوان خدمتکار بپذیرد باز هم یحیی نمی پذیرد و دختر را پسمی فرستد! (رجوع کنید به سلسله مقالات آشنائی با کتاب تنبیه النائمین خواهر میرزا با عنوان “از نگاه خواهر” در همین سایت )آیا اگر زن بی عدالتی از مرد دید می تواند شکایت کند(مطابق کدام نص اقدس)؟آیا با تعدد زوجات ، تساوی حقوق زنان با مردان لطمه ای نمی بیند؟!

 

shahab

سلام به همه عزیزان

به عنوان کاربری که مدت نسبتا مدیدی است روی سایت عضوم از سردبیر سایت گله مندم.

آقای پژوهش حرفی زده. به بهار69 گفته است: « ذوق زده شدید و چهار پنج کامنت گذاشتید! »

به نظر من، اگر نگوییم این حرف بوی کذب میدهد، لااقل بسیار زشت و بی ادبانه است. از این قبیل بی ادبی ها از طرف هر کس که میخواهد باشد، منزجرم.(کما این که هدی هم در مقابل این حرف زشت گفته: « فکر نمی کنم ذوق زدگی باعث ارسال چند ارسال شده باشد.معلوم نیست آقای پژوهش بر اساس چه علمی چنین اظهار نظر کرده اند.»)آقای سردبیر سایت بهائی پژوهیاز شما گله مندم.شما مثلا سردبیر این سایت اید.شما لابد باید این جور چیزها را در نظر داشته باشید.شما باید به پژوهش تذکر بدهید که این چه وضع حرف زدن است؟باید به او بگویید که این روش حرف زدن بر خلاف آموزه های اسلامی است.نه این که دقیقا همون روزی که این حرف زشت را زده است آن را مفتخرانه جزء پیام های سردبیر و در صفحه اول در معرض دید همگان قرار دهید!

مدیریت سایت باید مستقل از کاربران سایت عمل کند

این وضعیت بسیار نابه هنجار است و لا اقل بنده را به عنوان یک عضو نسبتا قدیمی می آزارد.

بعضی از کاربران سایت تند و بی ادبانه مینویسند. از طرف مدیریت سایت هم اظهار نظر میکنند. مثلا جناب پژوهش تیتز زده اند که: ” اما آمدن اسم ما در سایت های مفید …”

به نظر من از دو حال خارج نیست:

1-یا جناب پژوهش جزء مدیران سایت اند که در این صورت:بهتر است این مطلب را مشخص کنند تا همگان بدانند حرفهایی که از ایشان میخوانند نظر رسمی مدیران سایته و ما هم تکلیفمان را با سیاستهای کلی سایت یکسره بدانیم.

2-یا در سایت کاره ای نیستند که :بهتر است در این فرض از طرف مدیران سایت حرف نزنند. و تلاش کنند مطالعات ارزشمند خود را در قالبی مودبانه بیان دارند.

این سایت اگر سردبیر دارد ( که به نظرمیاد داراست) و سردبیرش مثل پژوهش فکر نمیکند ( که لااقل سوابق سردبیر این گونه نیست)، اگر واقعا قرار است محیطی برای گفتگوی آزاد باشد ( که کما بیش بوده) بهتر است کاربر ها نظرات شخصی خودشان را بیان کنند و مسائل مربوط به مدیریت سایت هم به صورت رسمی – نه اسمی- مستقل و آزاد منشانه باشه.

ببخشید اگر تلخ شد، باید حرف حق را زد اگر چه به نظر خوش طعم نیآید

راستی!

بهار خانم ورود شما را به سایت تبریک میگم. از حرف های تند بعضی ها نرنجید.

به نوبه خودم مشکلات دردناکی که گفتین را درک میکنم و براتون زیباترین لحظات را آرزو میکنم.

 

sardabir

شهاب عزیز

قشنگی سایت به همین تعدد سلایق است.مگر اندیشه دیکته ای است که دستورالعمل صادر شود همه مثل شهاب بنویسند و عمل کنند.اندیشمندان این سایت مثل شما هرکدام مستقلند که چگونه بنویسند و در روش خود بابنده یا شما مشورت نمی کنند.این سایت هم ممیزی ندارد جز خطوط قرمز که میدانید.

بنده از عبارت “ذوق زده شدید”پژوهش استشمام اهانت نکردم.شما به چه دلیلی آن رااهانت دانستید؟

می دانیددر سایت مرسوم نیست کسی در یک زمان پنج کامنت پشت سرهم بفرستد.اگر پژوهش از آن استشمام ذوق زدگی کرده بخاطر زنده بودن سایت،و تازه خود بهار هم به این برداشت او اعتراضی ننموده شما چرا اینقدر تند و ببخشید بی منطق او را به باد اهانت گرفته اید؟! آوردن سخن او و هدی هم در پیام کاری است که معمولا سردبیر در پیام ها اطلاع رسانی می کند و تازگی ندارد.

به جای حاشیه بهتر بود شما که فاضل هم هستید سخنان او در بهائی ستیز خواندن و مزدبگیر ی از پول های نفتی و تعددزوجات و …را به بحث بنشینید که فکر کنم بافروکش کردن عصبانیتتان به آنها خواهید پرداخت.

آرزوی توفیق برای شما و دیگر دوستان را دارم.

 

shahab

اگر چنان است که تو میگویی خدا مرا هدایت کند و اگر چنان نیست که تو میگویی خدا تو را ببخشاید.

 

bahar69

سلام بر شهاب

از حمایت شما خیلی ممنون. اول فکر کردم شما بهایی هستید. بعد که در سایت چرخ زدم، دیدم شما مسلمان هستی. خوشحال شدم که یک مسلمان به پژوهش مسلمان اعتراض کرده و این خودش آن قدر معنی دارد که نیاز به گفتن هیچ چیز دیگری نیست. خواستم از طریق پیغام خصوصی با شما ارتباط بگیرم اما نتونستم. فکر کنم هنوز یاد نگرفتم با سایت درست کار کنم. حالا ایمیلم رو می ذارم، یه جایی که پژوهش و دار و دسته اش نتونن بیان بد و بیراه نثارم کنند، با شما گفت و گو کنم.

در ضمن یک سؤال از لیست سؤال های پژوهش را جواب دادم و به خواننده ها هم گفتم ببینن نظر من درسته یا پژوهش. هدا که بعد از سؤال من دیگه هیچ چی ننوشت. فکر کنم جوابی نداشت. پژوهش هم که وضعش معلوم است. دوست دارم نظر شهاب عزیز را در مورد چند همسری حضرت بهاء الله و سه جوابی که من نوشتم، بدانم.

ایمیل من:

rohani.bahar@yahoo.com

 

pajohesh

بهار 69 عزیز

خوشحالم که هربار که به سایت می آئی نکات جدیدی را متوجه می شوی مثل همینکه مسلمانان می توانند مدافع شما باشند …اولین کسی هم که به شما خوشامد گفت بنده بودم و با این که شما افراد سایت را مزدور دلارهای نفتی و حکومتی وبهائی ستیزخوانده بودی ،به روی خود نیاورده و به سوالاتت پاسخ داده در عوض سوالاتی مطرح کردم که شما فقط یکی را جواب دادی و بقیه را نه.قضاوت در مورد این سوال و پاسخ را به عهده خوانندگان گذاشتی .من هم موافقم که قضاوت به عهده آنان باشدولی بقیه سوالهای من پاسخ نداشت؟! یادت باشد هزاران بیننده سایت منتظرند بدانند شما پاسخی به این سوالات داری یانه ؟آنها قضاوت خواهند کرد که بهار از میان آنهمه سوال چرا فقط یکی را دید و برگزید؟!اما این که گفتی هدی دیگر چیزی ننوشت لابد مطلبی نداشت.تا آنجا که من خواندم هدی از شما سوال کردچرا بیت العدل از ظلمی که بغل گوشش بر مردم فلسطین می رود بر نمی آشوبد و حمایت می نماید و از مظلوم دفاعی نمی کند؟او منتظر است شما پاسخی به سوالش بدهی.برگرد و کامنتش را بخوان اگرچه شما به او هم متلک گفتی که بهائی ستیزی در سربازی سهمیه ندارد؟! اینطور نیست؟ضمنا از مطلب شهاب هم سوءاستفاده نکن ما اختلاف سلیقه داریم اما در اصل هدف مشترکیم.کامنت ها موجود است من هیچ بد و بیراهی به شما نگفتم الا اینکه گفتم شما پنج کامنت گذاشتی که عاملش ذوق زدگی بوده اگر این بد و بیراه است ،خوانندگان قضاوت کننداگر قضاوت آنها این بود که این جمله اهانت بوده من از شما عذر خواهی می کنم.

 

sardabir

جناب بهار69

کشاندن بحث ها به خارج سایت و فردی کردن مباحثی که در جمع مطرح شده ،صحیح نیست.قبلا هم یکی از دوستان بهائی چنین کردندو همین یادآوری به ایشان شد.درست نیست که اشکال و سوال وشبهه برای شما یا دیگران اینجا در مقابل هزاران بیننده مطرح شود و همه در جریان قرار بگیرند ولی بعد قطع شود و در بیرون بطور فردی با یکنفر ادامه یابد.این از خطوط قرمز سایت است.مگر اینکه تلقی این باشد طرف بحث یا قانع شده و پذیرفته و مطلبی ندارد و یا مشکلی مثل سفر برایش پیش آمده و نمی تواند ادامه دهدو اطلاع می دهد.در این سایت همه باحثین که زحمت می کشند سایت را متعلق به خود می دانند و به سلیقه های مختلف اما با هدف واحد در آن خدمت می کنند و از جانب آن سخن می گویند.به هرحال اگر قرار دارید ادامه دهید که بحث همین جا ادامه یابد و اگرنه اعلام فرمائیدتا همه تکلیف خود را بدانند.البته همه دوست داریم باشید و بنویسیدتا از یکدیگر بیاموزیم.نزدیک شش سال است این خانه شبانه روز پذیرای هزارن دوست همچون شما بوده است و به این میهمان دوستی هم افتخار می کندو این شیوه مرضیه را ادامه می دهد…

 

habibollah

عرض درود دارم خدمت دوست گرامی، سرکار خانم بهارامیدوارم حال شما خوب باشد.

درخواستی از خدمت شما و از جناب شهاب داشتم، و آن هم این که لطفا در صورت امکان بحث های خود را در همین جا ذکر بفرمایید. چون این موضوع ها برای من هم جالب است و اگر وقت می کردم زودتر از این من هم نظرات خودم رو می نوشتم.

هم چنین از سرکار خانم بهار می خواستم درخواست کنم که لطفا بفرمایند هدی برای چه سؤالی باید پاسخ می دادند؟ چند همسری؟

از آقا هدی هم می خواهم که لطفا صحبت های خود را ادامه دهند. من هم امیدوارم بتوانم که زودتر در این گفتگو ها شرکت کنم.

با تشکر

 

habibollah

در مورد جواز چند همسری هم حکم حضرت بهاءالله در کتاب اقدس بسیار روشن بیان شده است که یک بهائی می تواند تا دو همسر انتخاب کند:قد کتب الله علیکم النکاح ایاکم ان تجاوزوا عن الاثنین و الذی اقتنع بواحده من الاماء استراحت نفسه و نفسها و من اتخذ بکرا لخدمته لا باس علیهخدا بر شما ازدواج را واجب کرده است مبادا که از دو تا تجاوز کنید و کسی که به یکی از کنیزان قناعت کند، خودش و خود او را راحت کرده است و کسی که یک دوشیزه را برای خدمتش بگیرد ایرادی بر او نیست.

 

bahar69

من هم به شما درود می گویم.

حالم هم خوب است. هر کس که عاشقی پیشه کند و در درون دل خود، بذر محبت بکارد، همیشه خوشحال و شاد خواهد بود. این تعلیمی از تعالیم حضرت بهاء الله برای انسان ها و برای انسانیت است. برای همین است که دیانت بهایی، همیشه در پی ایجاد صلح و آرامش در سراسر گیتی بوده است.

اما در مورد جناب حبیب الله: ظاهرا مشغله ی ایام امتحانات دانشجویان محترمی که مشغول پ‍وهش در این سایت هستند، آن قدر کم است که به راحتی می توانند این حجم از مطالب را در جواب من بنویسند. این نشانه آن است که دوستان خوب درس هایشان را خوانده اند و حالا وسط ایام امتحانات، همت خودشان را جمع کرده اند که جواب من را بدهند.

اما برای آن که جناب حبیب هم بدانند، مشکل در کجاست باید بگویم که من ابتدا چند سوال کردم که پ‍وهش اعلام کرد، این سوال ها ربطی به او ندارد. البته بعدا هدا چند جواب داد که آن ها هم قابل بحث است. در همان کامنت ابتدایی پژوهش چند سوال کرد که من اعلام کردم جواب همه را نمی دانم. یکی را که می دانستم، پاسخ دادم. اما سوال این بود:

این که چرا خود بهاءالله تعدد زوجات داشته اما دیگران را از آن نهی کرده؟

من پاسخ دادم:

این که چرا حضرت بهاء الله چند همسر داشته اند، اما دیگران را از این کار منع کرده اند، چند جواب دارد:

اول: چند همسری ایان مربوط به دوران دیانت قبلی بوده و هنوز آیات منع چند همسری نازل نشده بوده است. بعد از نزول این آیات، ایشان نمی توانسته همسرش را طلاق دهد.

دوم: در هر دینی برخی استثنا ها وجود دارد. در اسلام هم نمی شود بیشتر از چهار زن گرفت. اما پیغمبر اسلام سی چهل زن داشته است. هر جوابی آن جا مسلمان ها بدهند، بهایی ها هم این جا می دهند.

سوم: آیا واقعا چند همسری در جامعه امروز بشر قابل انجام است؟ همین یک حکم حضرت بهاء الله نشان می دهد که بهاییت از دین های قبلی کامل تر و برای زمان امروز مفید تر است.

حالا این که شما و پژوهش می خواهید اثبات کنید که حضرت بهاء الله برای داشتن دو زن اجازه داده اند، بحث دیگری است که آن هم جواب دارد. من سوال پژوهش را جواب دادم، اما او به جواب من، پاسخ نا مربوطی داده است. در مورد حکم تعدد زوجات و تعداد آن در دیانت بهایی می شود در آینده بحث کرد. اما این که چرا حضرت بهاء الله خود چند همسر داشته اند و دیگران را از این موضوع نهی کرده اند، به نظر من جواب من درست است. من منتظر جواب هدا هم در این باره هستم.

یک کلام هم با شهاب عزیز: دوست مهربان من، منتظر بودم با من تماس بگیرید. اما از ناحیه شما ایمیلی نرسید. من فکر می کنم اگر واقعا دنبال تحری حقیقت هستیم، خوب است این کار را انجام دهید.

 

habibollah

بهار گرامی. خوشحالم که خوب و خوشحال و شاد هستید. البته می دانید که در مورد این تعلیم حضرت بهاءالله سخنانی وجود دارد که بعداً اگر رسیدیم در موردش صحبت خواهیم کرد. بگذریم، مستقیم برویم سر مطلبی که در موردش گفتگو می کردم.

شما فرمودید:

…آیا واقعا چند همسری در جامعه امروز بشر قابل انجام است؟ همین یک حکم حضرت بهاء الله نشان می دهد که بهاییت از دین های قبلی کامل تر و برای زمان امروز مفید تر است.

بنده نیز عرض کردم که طبق فرمایش خود حضرت بهاءالله در کتاب اقدس وسط صفحه 57 بند 63 می توان دو زن گرفت:

قد کتب الله علیکم النکاح ایاکم ان تجاوزوا عن الاثنتین و الذی اقتنع بواحدة من الامآء استراحت نفسه و نفسها و من اتخذ بکرا لخدمته لا بأس علیه

خدا بر شما ازدواج را واجب کرده است مبادا که از دو تا تجاوز کنید و کسی که به یکی از کنیزان قناعت کند، خودش و خود او را راحت کرده است و کسی که یک دوشیزه را برای خدمتش بگیرد ایرادی بر او نیست.

به نظر شما در این حکم حضرت بهاءالله ابهامی وجود دارد که به خاطر آن نتوان دو زن گرفت؟ آیا حکمی که به این صراحت بیان شده است، به نظر شما ممکن است این معنا را بدهد که بر خلاف آن تنها یک زن می توان گرفت و مثلا اگر کسانی باشند که با داشتن چند همسر مخالفتی نداشته و راحت تر هم باشند، باز هم در این حالت شوهر باید تنها یک زن بگیرند؟

این گونه هم نیست که چنین کسانی اصلاً وجود خارجی نداشته باشند. جالب است بدانید که در اروپا شنیده ام پس از جنگ جهانی دوم که بسیاری از مردان کشته شده بودند، زنان به این حکم کلیسا که مردان تنها یک زن می توانند بگیرند اعتراض کرده بودند.

 

shahab

ا سلام خدمت بهار خانم

من برای شما دیروز دقیقا به آدرسی که نوشته بودید یک متن فرستادم. اما ظاهرا به شما نرسیده است.

نمیدانم مشکل از کجا ناشی شده است. شاید اشتباه تایپی ای شده است یا این که نامه من اشتباها در صندوق spam ایمیل شما رفته است.(چک کنید لطفا) به هر حال، آدرس ایمیلم را اینجا مینویسم . اگر به آن ایمیل بزنید ممنون میشوم..

براتون زیباترین لحظات را آرزو میکنم

shahab.aldin@yahoo.com

 

(بقیه مناظره را در قسمت دوم “تعدد زوجات در بهائیت “مطالعه فرمائید)

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + ده =