چرا گزارش دکتر میچل برای بهائیت مهم است؟

0 675

(گزارشی از جعل درالواح و وصایای عبدالبهاء توسط شوقی افندی)

کلید واژه ها:الواح و وصایای عبدالبهاء ،جعل و دستکاری در وصیتنامه عبدالبهاء، روت وایت،چارلز اینز ورت، شوقی افندی،عبدالبهاء، عهد و میثاق،ولایت امرالله.

         

درباره روت وایت (نویسنده بهائی)

          خانم روت وایت نویسنده بهائی و عضو جامعه بهائیان امریکا بود. شهرت اصلی او  به دلیل به چالش کشیدن اصالت الواح و وصایای عبدالبهاء است که اعتبار مقام ولایت امرالله شوقی افندی (نوه‌ی عبدالبهاء) و سلسله تشکیلات بهائی، به‌ ویژه بیت‌العدل مستقر در حیفا را زیر سؤال برد.

الواح و وصایا (وصیت‌نامه) عبدالبهاء

          الواح و وصایای (وصیت‌نامه) عبدالبهاء دارای 3 بخش است که با قلم‌های مختلف، و ظاهراً در زمان‌های مختلف نوشته شده است و حاوی سرفصل‌ها و مطالب متنوعی می‌باشد. برخی از تعالیم و مطالب بهائی در آن مورد تأکید قرار گرفته؛ ضمن آن‌ که حکم و وصیت بهاءالله مبنی بر ریاست محمدعلی (غصن اکبر) برجامعه بهائی، پس از فرزند ارشد بهاءالله – عبدالبهاء- در این وصیت‌نامه نقض شده است و غصن اکبر را جز ناقضین و مخالفین امر برشمرده و از جامعه بهائی اخراج و طرد نموده است. و به‌ جای آن، نهاد جدیدی به ‌نام گاردین (ولی امرالله) تأسیس نموده و آن‌را در کنار نهاد بیت‌العدل جهانی، به‌عنوان دو رکن و دو ستون اصلی تشکیلات اداره جامعه بین‌المللی بهائی قلمداد کرده، که بدون هریک از آنها، کار دیگری قانونیت و مشروعیت ندارد. همچنین مسئولیت‌های ایادیان امرالله را تعریف و مشخص نموده است. و این همه در حالی است که اصولاً عبدالبهاء، طبق احکام و قوانین بهائی، اختیار و صلاحیت قانون‌گذاری و یا نقض حکم بهاءالله را نداشته است. بلکه، به موجب حکم وصیت‌نامه بهاءالله، صلاحیت او محدود به اداره جامعه بهائی و تبیین احکام غیر واضح و مبهم کتاب احکام بهائی (کتاب اقدس) بوده است.

          خانم روت وایت،از بهائیان قدیمی و فعال و کارآزموده امریکایی بود، که شناخت خوبی از فرهنگ بهائی و روحیات و مشی عبدالبهاء داشت و علاوه بر مکاتبات متعدد با او، در سال 1920 نیز عبدالبهاء را در فلسطین ملاقات کرد (یک سال قبل از مرگ عبدالبهاء).

 وایت انتصاب شوقی افندی را به‌عنوان جانشین عبدالبهاء به چالش کشید. ادعای او بر این عقیده مبتنی بود که عبدالبهاء هیچ‌گاه برای جانشینی خود و یا رهبری جامعه بهائی از سازمان وتشکیلات، و یا نظام و تشکیلاتی شبیه سیستم «پاپ» در مسیحیت حمایت نکرد. 1،2

          خانم وایت، بطور خاص، ایده تأسیس تشکیلات رسمی بهائی،مثل محافل محلی و ملّی و بیت‌العدل، و انتصاب شوقی افندی را به‌عنوان اولین ولی امرالله، مورد تردید قرار داد. و چند دهه را به مبارزه با شوقی افندی گذراند تا او نتواند خود را به‌عنوان رهبر بهائیان امریکا خطاب کند.3،4    او در طول مدت مخالفت خود، چندین نامه به محفل ملی بهائیان امریکا و کانادا نوشت و با ایده ولایت امری شوقی افندی و محافل بهائی مخالفت نمود. نامه‌ای هم به رئیس کل اداره پست امریکا نوشت و درخواست نمود محفل ملی بهائیان امریکا اجازه نیابد که از خدمات پست امریکا استفاده کند. وی همچنین نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی اداره قیموت فلسطین در اعتراض به عملکرد شوقی افندی نوشت.

          روت وایت پس از دریافت نسخه‌ای از وصیت‌نامه منسوب به عبدالبهاء، دکتر چارلز اینزورت میچل، جرم شناس سرشناس انگلیسی را استخدام کرد تا به بررسی اصالت وصیت‌نامه و دستخط آن بپردازد. دستخط عبدالبهاء در وصیت‌نامه، با دستخط عبدالبهاء در یادداشت‌های مختلفی که وایت از دست‌نوشته‌های عبدالبهاء جمع‌آوری کرده بود، مقایسه شد. پاسخ اولیه دکتر میچل تصریح کرد که  وصیت‌نامه منتسب به عبدالبهاء جعلی است. البته برای اعلام پاسخ قطعی، باید اصل وصیت‌نامه او مورد بررسی قرار گیرد. 5،6  خانم وایت در سال 1930، گزارش رسمی دکتر میچل را در کتابخانه کنگره امریکا به ودیعه گذاشت.7,8

          خانم روت وایت در سال 1928، پس از آشکار شدن مخالفتش، ازسوی شوقی افندی به‌عنوان «ناقض امر بهائی» از جامعه بهائی طرد و اخراج گردید.

        دکترچارلز میچل و گزارش  آزمایش خط  وی

        دکتر چارلز اینزورث میچل9 (20 نوامبر 1867 – 5 ژانویه 1948) شیمیدان انگلیسی و متخصص پزشکی قانونی بود که بررسی ویژه ای در مورد مطالعه میکروسکوپیک و شیمیایی دست نوشته ها انجام داده بود. او عضو موسسه سلطنتی شیمی، انجمن سلطنتی شیمی و عضو انجمن تحلیلگران عمومی بود. وی به مدت 25 سال مدير مجله تحلیلگر (The Analyst ) ، رئيس انجمن جامعه پزشکي (1937-1935) و معاون رئيس انجمن شیمی (1940-1937) بود.

           دکتر میچل متولد 20 نوامبر 1867 در تتفورد (Thetford) انگلستان، پسر سوم دکتر        T. H. Mitchell است. او در کالج King William’s  و کالج اکستر اکسفورد تحصیل کرد و در سال 1889 فارغ التحصیل شد. در سال 1899 با ادیث بویل کلی Edith Boyle Keely ازدواج کرد.

THE CARAVAN || REVIVED EDITION, VOLUME 1 || SULTAN 174 B.E

          کار میچل به عنوان یک دانشمند و شیمیدان  ، طیف وسیعی از موضوعات را تحت پوشش قرار می داد. او در سال 1897 عضو مؤسسه سلطنتی شیمی و در سال 1916 عضو انجمن سلطنتی شیمی شد. در سال 1907 در مقاله ای در مجله دانش و اخبار علمی، از استفاده از یک دوربین pinhole برای عکسبرداری از خورشید صحبت کرد. او در این مقاله به این نکته اشاره کرد که این روشی قدیمی، اما فراموش شده است. در سال 1911، او از استفاده از لوله های مسی به جای لوله های سربی برای آب آشامیدنی حمایت کرد. استدلال او این بود که در موارد زیادی ، مس بهتر از سرب، میتواند ماده سمی سولفات موجود در آب را به شخصی که آب مینوشد؛ هشدار بدهد. در سال 1920 سردبیر مجله تحلیلگر( Analyst ) شد که مجله انجمن سلطنتی شیمی بود. در این دوره (که حدود 25 سال بود)، تیراژ و توزیع مجله گسترش یافت و شاهد افزایش شهرت بود.

          او در سال 1911  رئیس دفتر بازرسی پلیس اسکاتلند یارد شد.  اغلب به عنوان شاهد متخصص عمل میکرد. او در سال 1915 در مورد جوهر نامرئی که در دادگاه جاسوس آلمانی Anton Kuepferel مورد بررسی قرار گرفته بود، شهادت داد.

          تحقیقات و تجربیات دکترمیچل درباره دستخط

          دکترمیچل در سال 1925 اسناد و مدارک ماری، ملکه اسکاتلند، را تجزیه و تحلیل و اثبات کرد که ماری از توطئه برای ترور ملکه انگلیس الیزابت اول مبرا است. وی گفت منشی ماری، ویلیام میتلند، دست خط ماری را  در پرونده هایی که به اعدام ماری منجر شد، جعل کرده است. او در سال 1929 طرفدار استفاده از اثر انگشت برای تعیین هویت شد. روشی که به سر ویلیام هرشل در سال 1853 برمیگردد . خود ویلیام هرشل زمانی که در هندوستان بود با این روش آشنا شده بود. او نشان داد که میمون ها نیز با اثر انگشت شناسایی می شوند و همین امر می تواند با استفاده از علایم روی بینی گاو انجام شود !

          دکتر میچل توسط لیدی روت وایت (Lady Ruth Whites) استخدام شد تا به کارشناسی و تجزیه و تحلیل الواح و وصایای عبدالبها ( Will and Testament ) بپردازد. وایت با قسمتی از وصیت نامه که در مورد تاسیس سلسله مراتب ریاستی ولی امرالله در آئین بهائی بود، مخالفت داشت. گزارش دکتر میچل اتهامات لیدی روت وایت را تایید کرد . تحقیقات او به این نتیجه منجرشد که آن بخش از وصیتنامه عبدالبهاء که به بحث ولایت امرالله می پردازد جعلی است. در سال 1930، روث وایت یک نسخه از گزارش آنالیز دست خط  را، که توسط دکتر میچل مهر و امضا شده بود، در کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا ثبت کرد.

سایر آثار دکتر میچل عبارتند از:

جوهرها: ترکیبات و ساخت آنها (1904) – علوم و جنایت (1911)

روغنها و چربی های خوراکی (1918)

– شناسایی جوهرها  در تحلیل نوشتار (1908)

  اثرات مداد درکتابخانه  بودلی(1922)

          الواح و وصایای عبدالبهاء “مرکز عهد و میثاق” و بخشی اساسی از اسناد آئین بهائی است. لیدی روث وایت همواره از طبیعت مجرمانه و تمایل به امورخلاف و سرقت شوقی افندی به خوبی آگاه بود. گرچه لیدی روث وایت بسیار به سرکار آقا (عبدالبها) نزدیک بود، اما عبدالبهاء حتی یک بار هم  در مورد جانشینی شوقی افندی با او حرفی نزده بود. به هر روی، دو سال پس از مرگ عبدالبها، وصیتنامه او درمعرض اطلاع عموم بهائیان گذاشته شد و در کمال تعجب، نام شوقی افندی به عنوان جانشین او و ولی امرالله، در آن ذکر شده بود.

آثار خانم روت وایت به این شرح است:

عبدالبهاء و عصرموعود، 1927، که در سال 1929 به‌عنوان ضمیمه مقاله‌ای تحت عنوان «آیا سازمان و تشکیلات بهائی، دشمن آیین بهائی است؟» در نیویورک انتشار یافت.

الواح و وصایای عبدالبهاء جعلی است؛ 1930.

مکاتبه بین کمیسرعالی قیمومت فلسطین و روت وایت، درباره وصیت‌نامه منتسب به عبدالبهاء، لس آنجلس، کالیفرنیا، وایت، 1932

خارج کردن بهائیت از دخمه تاریک و پر پیچ و خم،روت وایت، مؤسسه انتشارات جهانی، 1944 (باز نشر دیجیتالی، توسط H-net  ، 2004)

الواح و وصایای مشکوک عبدالبهاء، بورلی هیلز، روت وایت، 1946 (باز نشر دیجیتالی، توسط H-net  ، 2004)

 

نام و مشخصات آثار روت وایت به انگلیسی

 

  • Abdu’l-Bahá and the Promised Age, 1927, Appendix, 1929 entitled Is the Bahá’í Organization the Enemy of the Bahá’í Religion?. New York: J.J. Little and Ives Co., January 1929.
  •   Abdu’l-Bahá’s Alleged Will is Fraudulent, 1930.
  • Correspondence Between the High Commissioner of Palestine and Ruth White, Concerning the Alleged Will and Testament of Sir `Abdul-Bahá Abbas . 11. Los Angeles, Calif: White, 1932.
  • Bahá’í Leads out of the Labyrinth. New York: Universal Publishing Company, 132 E 65th Street, New York, 1944. Digitally republished, East Lansing, Mi.: H-Bahai, 2004.
  • Abdu’l-Bahá’s Questioned Will and Testament. Beverly Hills: Ruth White, 1946. Digitally republished, East Lansing, Mi.: H-Bahai, 2004.

 

یادداشت ها

1-White, Ruth (1946). Abdul Baha’s Questioned Will and Testament. Beverly Hills, California, USA: J.J. Little and Ives Company.

2-  White, Ruth (1929). Is the Bahai Organization the Enemy of the Bahai Religion?. New York City, USA: J.J. Little and Ives Company.

3-  White, Ruth (1946). Abdul Baha’s Questioned Will and Testament. Beverly Hills, California, USA: J.J. Little and Ives Company.

4-  White, Ruth (1929). Is the Bahai Organization the Enemy of the Bahai Religion?. New York City, USA: J.J. Little and Ives Company.

5-  Momen, Moojan. Studies in Honor of the Late Hasan M. Balyuzi. Vol. 5. Kalimát Press, 1988. p273-274

6-  http://freebahais.org/early-bahais/ruth-white/

7-  Bahais. “Dr. C. (Charles) Ainsworth Mitchell, Report on the Writing Shown on the Photographs of the Alleged Will of Abdu’l-Baha, Library of Congress, 1930, Ruth White”.

8-  Taherzadeh, Adib (1972). The Covenant of Bahá’u’lláh. Oxford, UK: George Ronald. p. 347. ISBN 0-85398-344-5.

9 – C. Ainsworth Mitchell

منابع:

ویکی پدیا – Ruth White(نویسنده)

ویکی پدیا – C. Ainsworth Mitchell

گزارش تجزیه و تحلیل صحت و سقم دستخط  وصیت نامه عبدالبها در freebahais.org  قابل دسترس میباشد.

tarikhnull

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =