مصاحبه با دکتر پژوهش درباره تعلیم “وحدت عالم انسانی”(4)

0 611

بهائی پژوهی:جناب آقای دکتر پژوهش، شما در قسمت قبل فرمودید کسانی که خودشان داعیه این تعلیم را دارند اما در بحث جانشینی بعد از بهاء الله نتوانستند این وحدت را بین خودشان رعایت کنند و اختلاف افتاد و جدای از این بحث که بهائیت را بلاتکلیف میکرد در ان برهه در یک قسمت دیگر هم شما فرمودید که جناب بهاءالله  گفتند که هرکسی که بهائیت را قبول نداشته باشد حرام زاده است. اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از وحدت عالم انسانی  و محتوای حقیقی اش بکنیم یعنی وحدت عالم انسانی مساوی است با بهائیت و هرکسی که بهائیت را قبول داشت وحدت عالم انسانی دارد و هرکسی که نداشت این وحدت را ندارد به نوعی این آموزه میخواهد بگوید  که همه باید بهائیت را قبول کنند. نظر شما چیست؟

دکتر پژوهش:این حرف که این آدمها سیاهان آفریقایی هستند، این آدمها بهائی نیستند پس نطفه شان نا پاک است، این آدمها به بهائیت انتقاد کردند باید طرد شوند، با این حرف که همه برگ یک شاخسار هستیم سازگار نیست پس درواقع چه میشود که میگوید همه انهایی که بهائی هستند با همدیگر وحدت باید داشته باشند؟ خیلی خب! پس جمع عالم بشریت کنار رفت. جمعیت بشر اگر نزدیک 7 میلیارد باشد و بپذیریم که جمعیت بهائیان هم 6 میلیون نفر است که ادعا میکنند یعنی در واقع  7 میلیارد انسان منهای 6 میلیون بهائی اینها مشمول وحدت عالم انسانی نیستند .چرا؟ چون همین که مخالف بهائیت بودند اینها نطفه هایشان ناپاک است ، همین که انتقاد دارند نسبت به بهائیت ناقض هستند و اینها از جرگه وحدت بیرونند. فقط 5،6 میلیون بهائی می ماند که در این 5-6 میلیون بهائی هم هر کسی اعتراض بکند طرد میشود ،اینها هم که پس جزو وحدت نمی شوند چون اگر پدر تو هم انتقادی داشته باشد به تشکیلات باید سلام و کلام با او نکنی ، خب بفرمائید چند نفر ادم می مانند که اینها با هم وحدت پیدا کنند و ایا وحدت داشته باشند یا نداشته باشند.در بین اینها هم دسته ها و اختلاف هایی پیش میاید یک عده بهائیان ارتودوکس هستند که می گویند اصلا ما بیت العدل را قبول نداریم بنابراین اینها را هم باید بگذارید کنار! هرکسی هم که اعتراض به محافل وبیت العدل داشته باشد ان را هم باید بگذاریم کنار، پس عملاً وحدت بین  چه کسی باید انجام بگیرد؟ وحدتی دیگر باقی نمی ماند و من نمیدانم که اگر این شعار را از انها بگیریم دیگر با چه رویی میخواهند با جامعه جهانی روبرو شوند و بگویند ما حرف نویی در قرن 21 آوردیم که همگی با یکدیگر واحد باشیم؟ چطور واحد باشیم که جناب بهاء الله  میگوید تمام کسانی که بهائی نباشند باید بروند حال خودشان را از مادرشان بپرسند؟

 اگر این هم حذف شود بهائیت دیگر مطلبی ندارد که برای جهان بگوید.به فرض که این را هم بتواند مطرح کند و اصلاً هیچ تناقضی هم در درونش نداشته باشد این حرف ، حرف جدیدی نبود که گفتیم 800 سال قبل سعدی گفته است، پیامبر اکرم گفتند، ادیان دیگر گفتند، بنابراین نه یک حرف جدیدی است که اینها زده باشند نه به آن پایبند بودند از نظر عمل که واقعاً وحدت ایجاد بکنند.یک جمله ای هست از عبد البهاء که میگوید کسی که نتوانسته به تربیت خانواده خودش موفق شود چطور دعوی تربیت همه جهان را دارد؟

بهائی پژوهی:اتفاقاً سوال بعدی من بود که بپرسم ایشان میگویند:انصاف باید داشت از نفسی که در تربیت اولاد و عیال و آل عاجز مانده است چگونه امید تربیت آفاق نمائید و ایا در این قضیه ذره ای شبهه و تردید است؟ لا والله. یعنی خود ایشان که تناقضاتی در کردارشان وجود دارد خودشان معترفند به این بحث.

دکتر پژوهش:ما هم کاملا این حرف را قبول داریم آیا کسی که در تربیت خانواده خودش موفق نبوده میتواند دعوی تربیت آفاق نماید ؟ لا والله .. ما هم می گوییم لا والله.یعنی جناب آقای عبد البها، شما که نتوانستی با برادرت محمد علی با عمه ات عزیه خانم و جناب شوقی افندی تو تمام اعضای خانواده بهاء الله را طرد کردی یعنی محمدعلی و نسل محمد علی را طرد کردی بنابراین کسی را باقی نگذاشتی شما که همه انها را طرد کردی و نتوانستید خانواده خودت رو تربیت بکنید ایا میتوانید دعوی تربیت همه انسانها را بکنی و انها را به آئین بهائی فرا بخوانی لا والله، به قول عبد البها لا والله بخدا سوگند نخواهی توانست که دعوی تربیت آفاق بکنی ما هم همین را میگوییم.

بهائی پژوهی:فکر میکنم جامعه بهائی باید در این آموزه شان یک بازبینی بکنند و راه چاره ای را بالاخره پیدا بکنند.

دکتر پژوهش:اگر چاره ای داشته باشند چه توصیه خوبی است که واقعا اگر شما میخواهید دعوی وحدت عالم انسانی بکنید، بیائید اختلافاتتان را کنار بگذارید،حکم طرد را بردارید و نگویید هرکسی که بهائی نیست باید احوالش را از مادرش بپرسد ،کتابهایتان را تصحیح کنید و این جمله را از کلمات عبد البهاء حذف کنید که کسی که نتوانسته در تربیت خانواده اش موفق شود نباید دعوی تربیت آفاق کند، برای اینکه نشان دهنده خود شماست، چون شما نتوانستید خانواده را تربیت کنید.الان ما خیلی از نویسندگان را داریم که کوچکترین انتقادی که نسبت به تشکیلات بهائی کردند طرد شدند مثل فیکیچیا و دنیس مک اوئن. آنها به نویسندگان بهائی میگویند هر چیزی میخواهید بنویسید در مورد بهائیت اول ما باید تایید کنیم. این اهانتیست به نویسندگان! این چه آزادی بیانی است؟

 

اگر وحدت عالم انسانی در بهائیت عمل هم بشود هیچکس با آنها مخالفتی ندارد ولی عمل نمیشود! وقتی کسی کوچکترین انتقادی به بیت العدل کند طردش میکنید و میگویید سلام وکلام با او جایز نیست پس دیگر دعوی وحدت عالم انسانی نفرمائید و اگر میکنید به لوازمش پایبند باشید. ما استقبال میکنیم کسی بیاید در این دوره صحبت برابری انسانها بکند بطور حقیقی نه به طور ادعایی و شعاری. ما معتقدیم امروزه مشکل بشریت این است که همه را فرزند آدم نمیدانند همگی خودشان را با یکدیگر برادر نمی دانند و معتقدیم در دوره ای که منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) ظهور میکنند می ایند برای اینکه موانع وحدت و برابری انسانها را کنار زنند. دنیا در انتظار یک قدرت الهی است که خدا وعده اش را در قرآن داده .ان موعود جهانی همه دنیا منتظرش هستند که بیاید همه این نابرابری های بین انسانها را از بین ببرد و جامعه واحد درست بکند. حضرت صاحب الزمان ظهور میکنند و با قدرت قاهره الهی به داد مستضعفان جهان برسند.با حرف و سخن که نمیشود اگر به حرف و سخن باشد شما بهترین حرفها را در بهائیت که میگوید وحدت عالم انسانی دیدید ولی ایا توانست با برادر خودش وحدت کند؟ اما سرانجام یک روزی یک قدرت قاهره الهی هم میخواهد «بقیة الله خیر الکم ان کنتم مومنین»،آن بقیه الهی،آن ذخیره الهی باید ظهور پیدا بکند با آن قدرت قاهره الهی بلکه ان وحدت را در جهان ایجاد بکند حالا ما چه کاری بکنیم؟آیا ما هم همینطور باید بنشینیم تا او بیاید؟ نخیر!ما باید زمینه سازی بکنیم، روزی که حضرت بقیة الله ظهور پیدا بکنند نتیجه ظهورشان این خواهد بود که همه جهان یک کشور خواهد شد، یک شهر خواهد شد، حد و مرزی نخواهد بود. همانطور که پیغمبر فرمود: «لا فرق بین العرب والعجم و الابیض والاسود الا بالتقوی» یعنی بین سفید و سیاه و آفریقایی و اروپایی و غیر اروپایی هیچ فرقی نخواهد بود مگر به تقوی و این با وعده ای که خداوند به بشریت داده ان شاء الله  تحقق پیدا خواهد کرد.

 

 

برای شنیدن و یا دانلود فایل صوتی این مصاحبه، بر روی آیکون ذیل کلیک نمایید:

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 10 =