ارزش و جایگاه عقل و شناخت فردی از منظر بهائیت

0 544

برخی عقیده دارند :

“ما توهم خطرناک و فکر غلطی را از مسیحیت به ارث برده ایم ، و آن اینکه عقل و تشخیص فردی خودمان برتر است . ولی عقیده و باور و فرهنگ بهائی چنین نیست ! در نهایت، در جامعه بهائی، و در جامعه بیرونی، ما باید آماده باشیم تا عقاید و نظرات شخصی خود را قربانی کنیم و کنار بگذاریم. این فکر که شناخت و تشخیص فردی انسان برای اوملاک است، نوعی شرک است و مغایر با تعالیم بهائی است !”

داگلاس مارتین (عضو پیشین بیت العدل جهانی )

 

باکیا: من نمی خواهم لغت برتر را به کار ببرم؛ ولی خوب ، عقل و خرد و وجدان فردی برایم بسیار مهم و دارای اولویت است . زیرا همین عقل و خرد فردی است که انسان را به انتخاب بهائیت ( یا هر دین و آیین و معنویت دیگری ) هدایت می کند. این عقل و اندیشه ما است که ، در امور روزانه، ما را هدایت میکند ، که چه کاری انجام دهیم… چه چیزی برای ما جایز است ، و مناسب است …

   درباره عقل و شناخت فردی، شب گذشته این عبارت را از عبدالبها خواندم :

   اگر محاسبه عقل و وجدان ، که یکی از وجوه قلب و نفس انسانی است در این دنیا صورت گیرد، دیگر چه چیزی برای کیفر و پاداش انسان، در روز رستاخیز عظیم، و دردادگاه عدل الهی باقی می ماند؟ اعمال و نیّات را تنها خداوند جهان میتواند قضاوت کند و نه روساء و شاهان این جهان!

مقاله شخصی سیاح / ترجمه خوان کول

          مفهوم این عبارت، همانا آزادی دینی در چارچوب قواعد متعارف اجتماع است . عبدالبها می گوید حکومت مدنی، در حوزه دین دخالتی ندارد . بهائیت معتقد به جدایی دین و حکومت است . از آنجا که اعمال و نیّات دینی را تنها خداوند می تواند قضاوت و ارزیابی کند، لذا من نتیجه می گیرم که این حوزه خارج از صلاحیت بررسی و قضاوت “هرگونه نهاد” این دنیایی (منظور بیت العدل میباشد) است . ولی با کمال تاسف ، اعضای شاخه انتصابی موسسات بهائی، که مسئولیت “صیانت” از امر را بر عهده دارند، به اشتباه ، عقیده دارند که به آنها کارت سفید داده شده تا بهائیان را مورد بازخواست و محاکمه، و متعاقباً تحت مجازات قرار دهند !!

{ بزودی ترجمه کامل این گزارش به نظر خوانندگان عزیز سایت می رسد. }

 

بهائی رنتس باکیا 6 مه 2008

منبع   www.bahairants.com

null

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 18 =